A dohányzó férfiak rizikófaktorai

Az egészségre ártalmas dohányzás. A dohányzás káros az egészségre

A dohányzás veszélyei — I. Egészségközpontunk tapasztalt belgyógyász-kardiológus szakorvosa, Dr. Tatay Kornélia segítségével összegyűjtöttünk minden fontos információt, amely a dohányzás egészségre gyakorolt káros hatását támasztja alá.

Azt azonban valószínűleg kevesen tudják, hogy mennyire ártalmas a cigaretta, miben is nyilvánul meg ez az ártalom.

Közismert tény, hogy a dohányzás függőséghez vezet és számos súlyos, az életminőséget jelentősen befolyásoló megbetegedés okozója. Fontosnak tartom, hogy a dohányzás néhány, a köztudatban még nem annyira elterjedt ártalmaira, rövid és hosszútávú következményeire felhívjam a figyelmet.

az egészségre ártalmas dohányzás a dohányzástól fáj és szédül

Miért is káros a dohányzás? A dohányzás az egyik legsúlyosabb — a kemény drogokra jellemző mértékű — függőséget addikciót képes létrehozni, melyért dohánytermékekben található nikotin a felelős.

A dohányzás nőket érintő hatásai

A függőség miatt a dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában van annak veszélyeivel. Gyakori válasz, hogy csak napi szálat, vagy csak hétvégén, buliban. Buliban elszív néhány szálat, majd akár egy hétig sem kívánja a cigarettát.

Ők, ha elszívnak heti 5 szálat, biztosan függők lesznek, mert egy hét alatt 5 szál cigaretta elszívása elég ahhoz, hogy kialakuljon a függőség. Miközben sokan az erős függőséget kiváltó nikotint tartják a betegségek kialakulásáért leginkább felelős anyagnak, az elsődleges veszélyforrás nem más, mint az égés, illetve az égés során a füstben lévő vegyi anyagok tömege.

Minél magasabb az égési hőmérséklet, annál több káros anyag jön létre. A felszabaduló hő hatására a dohány összetevői elégnek, füst és hamu keletkezik.

A dohányzás veszélyei

A dohányfüstben több mint összetevőt azonosítottak, melyek közül hozzávetőlegesen at károsnak vagy potenciálisan károsnak minősítettek és ezek az anyagok hozhatók összefüggésbe a dohányzás okozta szervi megbetegedésekkel. Nem csak a cigaretta káros! Paradox módon az előtti cigaretták annyira erősek voltak, hogy kevésbé szívták mélyre a füstjüket, ami némileg csökkentette a veszélyességüket.

A mentolos cigaretta ízének köszönhetően kellemes, ezért a az egészségre ártalmas dohányzás hogyan lehet leszokni a dohányzó házról mélyeket szívnak belőle és a füstöt sokáig a tüdőben tart­ják.

Támogasd a Qubit munkáját!

Sok dohánygyár próbálkozott piacra dobni ún. A válasz egyértelműen NEM!

Dohányzás ártalmai

A vizsgálatok szerint a do­hányosok ezekből az ún. Fontos, hogy még akkor sem tekinthetők veszélytelenebbnek, ha hagyomá­nyos társaikkal megegyező módon szívják őket. Egy nagyobb szivar­ban több dohány van, mint egy egész doboz cigarettában.

hogyan lehet leszokni az imával nappal a kilépés után

Bár a szivart nem szokták olyan gyakran tüdőre szívni, mint a cigarettát, ezért ez valamelyest csökkenti annak valószínűségét, hogy szívbetegséget és tüdőrákot okozzon, puszta mérete semmissé teszi ezen előnyeit — tehát ugyanolyan ártalmas, mint a cigaretta.

Ráadásul, ha valaki a cigarettáról szokik át a szivarra, az valószínűleg jóval mélyebbre szívja le a füstöt — megszokásból. A passzív szivarozás pedig még a passzív cigarettázásnál is veszélyesebb. A pipázás — a dohány márkájától is függően — ugyan valamivel kevésbé kockázatos, de szintén veszélyes: külön kiemelendő a szájüregi rák, amelyet részben a pipa melegének és a pipázással járó súrlódásnak tulajdonítanak.

A szivar- és pipafüst jóval lúgosabb a cigarettafüstnél, emiatt rákkeltő anyagaik sokkal könnyebben és gyorsabban felszívódnak a tüdőben.

az egészségre ártalmas dohányzás hogyan lehet leszokni a dohányzásról egy alkalommal

Mivel jóval magasabb a nikotin koncentrációjuk, és a szervezet közvetlen módon és hosszabb ideig érintkezik e vegyülettel, a tubákra és a bagóra sokkal könnyebb rászokni. Mivel az elsődleges egészség károsító veszélyforrásnak az égés során a füstben lévő vegyi anyagokat tartjuk, a fejlesztők azt gondolták, hogy a káros hatások csökkenthetők a füstmentes cigarettákkal.

Az e-cigaretta nem füstöt, hanem nikotinpárát képez azáltal, hogy elektromos úton felmelegíti a tartályában lévő nikotin tartalmú folyadékot, azonban az egészségre ártalmas dohányzás füstmentes technológiák sem küszöbölik ki a kockázatokat.

A dohányzás veszélyei – I. rész

Kutatók állítása szerint az e-cigarettázásnak súlyosabb egészségügyi következményei lehetnek, mint azt korábban gondolták. Miért károsak a füstmentes cigaretták is? A COPD világszerte egyre jelentősebb egészségügyi probléma, amely a WHO becslései szerint ra a harmadik legfőbb halálozási ok lesz!

Betiltásukról hónapok óta folyik a vita az Egyesült Államokban, mert egyre több fiatal szenved ezektől halálos végű tüdőkárosodást az e-cigarettázás genetikai változásokat indíthat el. Mind a dohányosok, mind az e-cigarettázók vizsgált sejtjeiben a rák kialakulásához kapcsolódó számos génben rendellenességet deregulációt mutattak ki. Az e-cigaretta használóknál ezen rendellenes gének huszonhat százaléka azonos volt a dohányosoknál találtakkal.

Néhány deregulált gén, amely az e-cigarettázóknál előfordult, de a dohányosoknál nem, szerepet játszik a tüdőrák, a nyelőcsőrák, a húgyhólyagrák, a petefészekrák és az egészségre ártalmas dohányzás leukémia kialakulásában.

Az e-cigaretta tehát — amelyet sok korábbi tanulmány a dohányzásról való leszokás lehetséges útjaként emlegetett — mégsem olyan ártalmatlan alternatívája a dohányzásnak! Ennyi sokkoló adat után jó hír, hogy bármikor abbahagyva a do­hányzást, a dohányos saját szervezetének továb­bi károsodása, a jövőbeli betegségek kockázata jelentősen csökken, a környezetében élők egészsége sem károsodik.

A dohányosok többsége a leszokást egyedül is az egészségre ártalmas dohányzás sikerre vinni.

Mit tesz a dohányzás a szervezetünkkel?

Természetesen minél fiatalabb korában szokott rá valaki a dohányzásra, annál nehezebb a leszokás. Ki kell tűzni egy célt és fontos a motiváció, amiért érdemes leszokni a dohányzásról. Ha egy teljes és egészséges, kiváló életminőségben töltött élet lebeg a szemünk előtt, akkor talán könnyebben vihetjük sikerre a célt. Alakítsunk ki olyan kapcsolati közeget, amiben van kire támaszkodnunk és ahol megoszthatjuk az egészségre ártalmas dohányzás problémáinkat ahelyett, hogy egy káros szenvedélybe menekülnénk.

Lehet ez jóga, meditáció, intenzívebb mozgásfajta, de akár a zenehallgatás vagy a rejtvényfejtés is. Alakítsunk ki egy olyan életmódot, ahol a sport és az egészséges táplálkozás áll a középpontban, nem pedig a függőség. Ha semmi sem segít, akkor érdemes konzultálnunk egy orvossal, aki további megoldásokkal segítheti a leszokást. Amennyiben úgy érzi, segítségre dohányzásellenes irodalom szüksége a káros szenvedély megszüntetéséhez, vagy egyszerűen csak egészségi állapotát szeretné egy szakember segítségével felmérni, szakorvosaink személyesen vagy online videó távkonzultáció keretében is állnak rendelkezésére!

Doktor24 Egészségközpont.